Press

Det här är Berättarministeriet

Vi står vid lärarens sida, för att samhällsbygget börjar i klassrummet.
  • Vi erbjuder stöd till skolor med förväntat större utmaningar än genomsnittet.
  • Vår skolkarta visar en nulägesbild av skolsegregationen i Sverige.
  • Berättarministeriets metod baseras på storytelling och stärker elevernas språkutveckling och kreativa förmågor.
  • Under 2025 genomförde 17 123 elever Berättarministeriets skolprogram. Sedan starten har 106 477 elever gått programmen.
  • Sedan starten har totalt 9 504 lärare tagit del av vårt stöd, och under 2025 samarbetade vi med 1 203 lärare.
  • Under 2025 tog 202 skolor över hela landet del av Berättarministeriets stöd.
  • 9 av 10 lärare anser att Berättarministeriets metod är ett stöd i undervisningen, och 9 av 10 lärare rekommenderar oss till en kollega.
  • I flera av våra skolprogram samverkar vi med olika samhällsinstitutioner, som Karolinska Institutet, Stockholms universitetet, Hallwylska museet och Nobel Prize Museum.
  • Berättarministeriet har i regeringens budget för 2026 tilldelats 30 miljoner kronor för läsfrämjande insatser i socialt utsatta områden.

Här kan du läsa mer om Berättarministeriet.

Ledningsgrupp


Dilsa Demirbag-Sten
Generalsekreterare
dilsa.ds@berattarministeriet.se

Dilsa är en av Berättarministeriets grundare. Hon är journalist, författare och debattör och har även styrelseuppdrag i Linköpings universitet och Madeleine Olsson Erikssons stiftelse.

Maria Wallin
Regionansvarig Göteborg
maria.w@berattarministeriet.se

Maria ansvarar för Berättarministeriets institut. Hon har en erfarenhet från bland annat myndighetsledning inom miljö och hälsa.

Amanda Bååth
Regionansvarig Malmö
amanda.b@berattarministeriet.se

Amanda är HR-ansvarig på Berättarministeriet. Hon har en masterexamen i statsvetenskap och erfarenhet från bland annat ledning inom europeiskt forskningsinstitut.

Marie Nyberg
Regionansvarig Stockholm-Norrbotten
marie.n@berattarministeriet.se

Marie är pedagogiskt ansvarig och ansvarig för digital utveckling. Hon är utbildad samhälls- och beteendevetare och har senast arbetat på Utbildningsradion som chef för analys och pedagogik.