Press
Det här är Berättarministeriet
Vi står vid lärarens sida, för att samhällsbygget börjar i klassrummet.
- Vi erbjuder stöd till skolor med förväntat större utmaningar än genomsnittet.
- Vår skolkarta visar en nulägesbild av skolsegregationen i Sverige.
- Berättarministeriets metod baseras på storytelling och stärker elevernas språkutveckling och kreativa förmågor.
- Under 2025 genomförde 17 123 elever Berättarministeriets skolprogram. Sedan starten har 106 477 elever gått programmen.
- Sedan starten har totalt 9 504 lärare tagit del av vårt stöd, och under 2025 samarbetade vi med 1 203 lärare.
- Under 2025 tog 202 skolor över hela landet del av Berättarministeriets stöd.
- 9 av 10 lärare anser att Berättarministeriets metod är ett stöd i undervisningen, och 9 av 10 lärare rekommenderar oss till en kollega.
- I flera av våra skolprogram samverkar vi med olika samhällsinstitutioner, som Karolinska Institutet, Stockholms universitetet, Hallwylska museet och Nobel Prize Museum.
- Berättarministeriet har i regeringens budget för 2026 tilldelats 30 miljoner kronor för läsfrämjande insatser i socialt utsatta områden.
Ledningsgrupp
Dilsa Demirbag-Sten
Dilsa är en av Berättarministeriets grundare. Hon är journalist, författare och debattör och har även styrelseuppdrag i Linköpings universitet och Madeleine Olsson Erikssons stiftelse.
Maria Wallin
Maria ansvarar för Berättarministeriets institut. Hon har en erfarenhet från bland annat myndighetsledning inom miljö och hälsa.
Amanda Bååth
Amanda är HR-ansvarig på Berättarministeriet. Hon har en masterexamen i statsvetenskap och erfarenhet från bland annat ledning inom europeiskt forskningsinstitut.
Marie Nyberg
Marie är pedagogiskt ansvarig och ansvarig för digital utveckling. Hon är utbildad samhälls- och beteendevetare och har senast arbetat på Utbildningsradion som chef för analys och pedagogik.